13 W kategorii  Rozwój Osobisty

Masz wolne 10 tysięcy godzin?

Łatwo jest nam podziwiać umiejętności i sukcesy innych.

Niby zdajemy sobie sprawę, że są one efektem ciężkiej pracy, jednak czy z pewnością jesteśmy świadomi tego, na co piszemy się sami chcą dojść na nasz wymarzony szczyt?

 

 

 

10 tysięcy godzin.

W latach 90. w Berlińskiej Akademii Muzycznej,pod przewodnictwem psychologa K. Andersa Ericssona, przeprowadzone zostały badania, których celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie „Czy istnieje coś takiego jak wrodzony talent?”.

Na ich podstawie stworzono założenie, że do osiągnięcia mistrzowstwa w danej dziedzinie należy poświęcić na doskonalenie się w jej obszarze określoną ilość godzin. Konkretnie 10 tysięcy godzin.

Efekty tych badań spopularyzował Malcolm Gladwell w swojej książce „Poza schematem”.

Gladwell wyciągnął i przypomniał je nie bez powodu. Uświadomienie sobie i kierowanie swoją, ale też i naszych dzieci, karierą i dalszym rozwojem ze świadomością istnienia zasady „10 tysięcy godzin” daje nam o wiele większe pole do manewru i podejmowania świadomych decyzji.

 

 

„Dziesięć tysięcy godzin odpowiada z grubsza trzem godzinom ćwiczeń dziennie albo dwudziestu godzinom tygodniowo przez dziesięć lat.

Wydaje się, że nasz mózg potrzebuje tak długiego czasu, żeby przyswoić sobie wszystko, co należy i osiągnąć prawdziwą biegłość w danej dziedzinie”

– David Levtin, neurlog

 

Nauczyciel, Dobry uczeń, Artysta.

Na podstawie badań przeprowadzonych przez wspomnianego wcześniej Ericssona wyłoniła się ciekawa prawidłowość.

Absolwenci zostali podzieleni na trzy grupy – potencjalnych artystów „gwiazdy”, uczniów zdolnych, ale nie wybijajacych się ponad przeciętność oraz takich, którzy najpewniej nigdy nie będą grać zawodowo i skupią się na nauczaniu muzyki.

 

mojapasja3

 

Przyszli nauczyciele poświęcili do ukończenia 20. roku życia około 4 tysiące godzin na ćwiczenia, zdolni około 8 tysięcy, a artyści właśnie 10 tysięcy godzin.

Zobaczcie, jak stosunkowo niewielka jest już różnica między „zdolnymi” a „artystami”. Sprawdza się tutaj po raz kolejny również zasada, że najczęściej poddajemy się czy odpuszczamy będąc o krok od wielkiego sukcesu!

 

To wcale nie działa!

Istnieją oczywiście przeciwnicy tej teorii. Argumentują oni, że samo tylko poświęcenie konkretnej ilości godzin na doskonalenie się nie sprawi, że będziemy mistrzami w swoich dziedzinach.

Ok, zgadzam się z tym, że nie jest możliwe, by każdy kto poświęci swój czas na naukę i szkolenie osiągnął automatycznie międzynarodowy sukces. Musi istnieć jeszcze kilka dodatkowych elementów, w które dzisiaj nie będziemy się zagłębiać.

 

Jednak czy musimy od razu oczekiwać od tej zasady multi-milionowych efektów?

Czy nie bylibyście skłonni spróbować mając świadomość, że po tych 10 tysiącach godzin osiągniecie wiedzę na poziomie eksperckim?

Nie musicie być od razu mistrzami. Czy ekspert to za mało?

 

Mamy tendencję do negowania rozwiązań, które mają ograniczone pole efektów, jakie mogą przynieść. Nie chcemy zadowolić się „byle czym” i efekcie poprzestajemy na nie podejmowaniu żadnego wysiłku.

Neurolog, Daniel Levitin, badający zagadnienie rozwijania umiejętności, używa w odniesieniu do skuteczności metody 10 tysięcy godzin określenia „poziom biegłości”.

Jestem przekonania, że o „poziom biegłości” właśnie warto walczyć i włożyć w jego osiągnięcie swój wysiłek.

A przecież nikt nie powiedział, że po tych, mniej więcej, 10 latach mamy przestać rozwijać się dalej!

 

 

Czy sami słyszeliście już o tej zasadzie 10 tysięcy godzin?

Jesteście gotowi poświęcić taki „kawał” swojego życia na osiągniecie poziomu biegłości w swej wymarzonej dziedzinie?

 

 

Możesz także polubić

Privacy Preference Center

Google Analytics

Dzięki możliwości gromadzenia tych informacji mogę przeanalizować, które z tworzonych treści cieszą się największym zainteresowaniem i jakiego rodzaju materiałów przygotowywać w przyszłości więcej. Zdobywam również informacje na temat statystycznego profilu Czytelnika. Dane te w formie zbiorczego raportu generowanego przez Google Analytics są udostępniane podmiotom zainteresowanym nawiązaniem współpracy komercyjnej na blogu. Za bezpieczeństwo przechowywania tych danych odpowiada firmy Google.

Gromadzenie informacji na temat aktywności użytkownika w postaci czasu przebywania na stronie, ilości odwiedzonych podstron, adresów URL odwiedzonych podstron. Dane gromadzone są z zapisaniem informacji o rodzaju używanego urządzenia, przeglądarce internetowej, lokalizacji w postaci kraju i miasta oraz dostawcy Internetu.

Facebook Pixel

Pixel Facebooka w momencie przeglądania stron internetowych w czasie zalogowania na swój profil w serwisie Facebook gromadzi informacje, o tym, jakie kategorie stron, produktów, tematyczne interesują daną osobę. Następnie dane te wykorzystywane są do tworzenia grup odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką. Grupy odbiorców widnieją w systemie do tworzenia reklam wyświetlających się w serwisie Facebook. Reklamodawcy mogą wykorzystać określoną grupę odbiorców kierując do nich spersonalizowane reklamy. Serwis Facebook nie udostępnia konkretnych danych pojedynczych osób reklamodawcom. Dane udostępniane są jedynie jako informacje o konkretnej grupie dokonującej określonych aktywności. Za bezpieczeństwo przechowywania tych danych odpowiada firmy Google.

Piksel Facebooka zapisujące informacje na temat aktywności na stronach internetowych osoby zalogowanej na tej samej przeglądarce do serwisu Facebook.

Pliki cookies

Śledzenie późniejszej aktywności związanej z dokonaniem zakupy danego przedmiotu lub usługi.
Zbieranie tych informacji i udostępnianie ich serwisom afiliacyjnym takim jak ceneo.pl oraz program-partnerski.helion.pl umożliwia naliczenie właścicielowi strony prowizji na przekierowanie Użytkownika do dokonania zakupu. Dane na temat tych aktywności są gromadzone bez wykorzystywania adresu email oraz bez połączenia z profilami w serwisach społecznościowych.

Gromadzenie plików cookies umożliwiających śledzenie aktywności użytkownika, który kliknął w udostępniony na stronie link afiliacyjny., w postaci śledzenia późniejszej aktywności związanej z dokonaniem zakupy danego przedmiotu lub usługi. Śledzenie tych informacji i udostępnianie ich serwisom afiliacyjnym takim jak ceneo.pl oraz program-partnerski.helion.pl umożliwia naliczenie właścicielowi strony prowizji na przekierowanie Użytkownika do dokonania zakupu.